måndag 3 november 2014

Esters hemlighet


Long time, no write.
Det blir så ibland.
Datorn har varit upptagen av annat.
Och jag med.
Efter den där turen till Gysinge blev jag nyfiken på Anna Johanna.
Hon var min mormors mor.
Sen blev jag nyfiken på Ester.
Hon var min farmor.
Varför vägrade Ester i alla år att avslöja vem som var far till min far?
Farsan min sa alltid att han fötts som en oäkting och att det stod fader okänd i alla rullor och i alla papper.
Jag tänkte, va fasen, jag går till källorna, jag kanske hittar nåt.
Jag hittade en man som hette Anders, en som jag aldrig hört talas om, som min salig far förstås heller aldrig hört talas om.
Anders var köpman i Malmö.
Jag hittade ett par fruar han varit gift med och en hel knippe utomäktenskapliga ungar han fått med lika många hembiträden.
Ester var ett av dessa, Astrid ett annat.
De födde Anders barn med bara ett par månaders mellanrum.
Min pappa var ett av dem.
Samtidigt var Anders gift med Ebba.
Men Ebba tog på sig hatt och kappa, tog ut skilsmässa och drog till Amerika. Till synes barnlös.
Då gifte Anders om sig.
Lysningstillfällena med den nya hustrun löpte parallellt med att ännu ett hembiträde födde honom en utomäktenskaplig dotter.
Strax därpå födde den nyblivna makan deras gemensamma barn – en dödfödd flicka.

Så här i efterhand, och trots att den där Anders, en efter en erkände alla de ”oäkta” barnen, ivrigt påhejad av barnavårdsnämnden i Malmö kantänka, kan jag förstå att Ester inte ville prata om honom, än mindre kännas vid honom.
Min farmor med de magnifika förnamnen Ester Dagny Natalia, född Mårtensson, i en affär Hansson, hon 
gifte sig sen Håkansson, fick ett par döttrar, blev änka och gifte om sig Andersson, fick ett par söner och en tre fyra bonusbarn på köpet.
Det ger mig inalles runt en tio elva fastrar och farbröder, undrar hur många kusiner det kan ha blivit av det.
Men kunde jag nu skönja några likheter mellan far och son; dessa tu som aldrig träffats?
Bara genom att snoka i kyrkböckerna?

De bägge gifte sig och skilde sig två gånger.
De var bägge köpmän i någon form.
De var bägge ekonomiskt oskickliga.
Och en av deras respektive två hustrur var födda på samma dag: den 9 maj.

2 kommentarer:

  1. Javisst är det … kom på sen att ju även tjusarkraften tycks ha varit gemensam även om den tagit sig olika uttryck. Undrar om fader Anders också var lik Roger Moore ...

    SvaraRadera