torsdag 9 oktober 2014

Och ett par år drog förbi


Kan bara konstatera att jag då, måndag den 21 maj 2012, inte förutsåg vad som skulle komma att ske idag den 9 oktober 2014.
Att Patrick Modiano skulle få nobelpriset. 
Jag gratulerar och repriserar. 


måndag 21 maj 2012

En cirkus drar förbi

En cirkus drar förbi just nu.
På en gräsplätt mellan två radhusområden står tälten och de färgsprakande husvagnarna uppställda.
När jag drog förbi för ett par timmar sedan betade kameler och zebror i gräset.
En annorlunda syn, en syn för små barnbarn.
Tänkte knäppa ett par bilder men hade kameran hemma.
Mobilen urladdad.
Mina tankar vandrade vidare, mot romanen En cirkus drar förbi, av Patrick Modiano.
Till att jag nyligen läste en artikel om hans författarskap i DN och upptäckte att jag inte ägnat det en tanke på decennier.
Att den första bok jag läste var Villa Triste.
Och den sista.
En Cirkus drar förbi läste jag aldrig.
Och inga bilder blev det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar