lördag 13 oktober 2012

Appenzeller i verkligheten



Äntligen skulle jag få se osten Appenzeller på riktigt.
De sålde den för 33 kronor hektot läste jag på en griffeltavla vid fiskaffären i Fruängen.
Det är en fiskaffär som får mig att känna mig som i Bretagne, det är fiskarna och skaldjuren och atmosfären, burkarna och byttorna, cidern som ligger i korgar bland kex och citroner och surdegsbröden.
Det är höstfärgerna på torget, kantarellerna och hallonen, ljungkrukorna och all krysantemum.
Jag hade hoppats på att få se Moster M också, hon bor där bland alla fruar, på Ellen Keys gata, men Moster M hade andra planer och var på väg till en eftermiddagsmusikal inne på Söder.
Så stod jag där i fiskaffären och skulle köpa Appenzeller och gå hem och göra oss en aubergingratäng.
Men osten var slut, nu ska jag göra svampkrutonger i stället, och jag har fortfarande aldrig sett en appenzeller i verkligheten, än mindre gjort den här aubergingratängen jag drömde om redan för ett par år sedan.



2 kommentarer:

  1. Skam den som ger sig ... en dag ska du nog få skåda en Appenzeller i ögonen och en dag kommer den säkert att förgylla den där aubergingratängen som verkar helt ljuvlig.

    SvaraRadera
  2. Absolut!
    Nytt försök nästa gång jag går in i den där affären. :)

    SvaraRadera